Snel Afvallen Zonder Jojo Effect

Een vraag die ik heel veel krijg is iets in de volgende richting: “Ik ben nu 3 weken bezig, maar ik val niet af. Hoe kan dat?

Hier zijn de meest voorkomende oorzaken:

Snel afvallen probleem 1: Je krijgt teveel calorieën binnen.

In alle materialen die je van mij leest zie je dat ik niet zo moeilijk doe op gebied van calorieën. Het merendeel van de mensen die beginnen met deze manier van eten merken al heel gauw dat ze vet verliezen en er beter uit gaan zien. Maar niet iedereen.

Op het moment dat je na 3-4 weken geen vooruitgang boekt is het tijd om eens nauwkeurig te kijken naar wat je eet en hoeveel je eet. De meest voorkomende reden van het uitblijven van resultaat is dat je teveel calorieën binnenkrijgt. Als je eet op ‘mijn manier’ krijg je het merendeel van je calorieën uit vet en eiwitten, omdat je hierop gebouwd bent. Maar als je de verhouding enigszins scheef hebt, dan wordt gewicht verliezen lastig.

Wat je dus als eerste zou moeten bepalen is wat je caloriebehoefte per dag is. Je kunt het via de calculator op deze site makkelijk doen: http://www.menshealth.nl/Artikel/Bereken-je-caloriebehoefte.htm

Mijn eigen caloriebehoefte is ongeveer 3.000 calorieën per dag. Die van jou zal waarschijnlijk lager zijn.

Vergeet even al die formules die je terugvindt op dieetsites. Je leest vaak dat je X aantal calorieën minder moet eten of X aantal calorieën moet verbranden om een kilo kwijt te raken. In de toekomst zal ik hier iets over schrijven, maar neem voor nu even van mij aan dat dit veel te eenvoudig is. Het werkt niet zo simpel.

Wat je wel wilt doen is je caloriebehoefte pakken en een eetplan samenstellen dat daar minimaal 500 calorieën onder zit. Ik zeg minimaal, omdat het niet de bedoeling is dat je ineens je calorie inname met 50% verlaagd. De beste manier om zonder hongergevoel je calorie aantal te verminderen is door je te concentreren op calorieën halen uit proteïne. Ga meer richting mager vlees om te vermijden dat je teveel calorieen uit vet binnenkrijgt. Ik raad je nog altijd aan om gewoon te koken met boter, dat moet geen probleem zijn zo lang je het vetgehalte van de voedingsmiddelen zelf enigszins beperkt.

Eiwitten zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel hebt. Het is niet nodig om 5, 6 of zelfs 7 kleine maaltijden per dag tot je te nemen. Veel dieetboeken en dieetsites beweren dat dit je stofwisseling snel houdt, maar het is inmiddels bewezen dat je maaltijdfrequentie daar niet of nauwelijks mee te maken heeft. Ook daar zal ik in de toekomst meer over schrijven. Voor nu kun je gewoon er van uit gaan dat 2-3 grote maaltijden helemaal niet slecht voor je zijn. Het is misschien even wennen, maar je zult al heel gauw merken dat honger geen probleem is met deze manier van eten.

Nogmaals, voor veel mensen is het geen probleem om gewicht te verliezen zonder calorieën te tellen. Maar als je merkt dat het niet loopt, dat het niet snel genoeg gaat of dat je toch nog die paar laatste pondjes kwijt wilt raken… dan is calorieën bijhouden misschien wel noodzakelijk.

Snel afvallen probleem 2: Je eet teveel fruit en dus teveel suiker

Dit is een veelgemaakte fout omdat we altijd hebben geleerd dat fruit het summum van gezondheid is. Nu ga ik hier niet beweren dat fruit slecht voor je is, maar veel fruit bevat wel aardig wat suiker. En laat je niet in de luren leggen door mensen die zeggen dat fruitsuikers veel beter zijn dan andere suikers… want het is onzin. Je lichaam neemt het vrijwel net zo snel op, zet het vrijwel net zo snel om en doet er precies hetzelfde mee.

Als je merkt dat je moeite hebt met gewichtsverlies, doe het rustiger aan met fruit. 2 stuks fruit per dag is teveel, ook al zegt het Voedingscentrum dat je dat moet doen. Denk eraan, het Voedingscentrum zegt ook dat brood, granen en aardappelen gezond zijn… ook al is er een hele berg aan onderzoek die duidelijk aantoont dat het niet veel goeds voor je doet. Rustig aan met de fruit inname dus.

Snel afvallen probleem 3: Je eet teveel noten.

Dit is ook iets dat ik vaak zie terugkomen. Ik hou van noten en ik eet ze regelmatig. Maar als je echt vaart wilt zetten achter afvallen en het snel wilt doen… dan is het een goed idee om noten te schrappen.

Noten zijn bijzonder calorierijk. Als je daadwerkelijk naar de voedingswaarde gaat kijken, dan is het vrijwel het meest calorierijke voedsel dat ik ken.

Zelfde verhaal als fruit: het is niet slecht voor je, maar overdaad schaadt.

Ja maar… hoe zit het met beweging?

Daar heb je dus de top 3 dingen die snel afvallen in de weg staan. Je zou verwachten dat ik hier ook nog iets over beweging bij zou zetten… maar dat is eigenlijk vrijwel nooit het probleem. Beweging, met name krachtsport, helpt bij afvallen en vet verbranden. Het maakt het makkelijker, maar het is niet noodzakelijk om gewicht te verliezen. Dieet is nog altijd 80% van de hele vergelijking, niet beweging.

Als je wilt afvallen zonder jojo effect (en daar ga ik wel vanuit) dan is het belangrijk om een goede basis te hebben in je voedingspatroon. Het plan dat ik schets in de sixpack video’s is een goede basis. Wat ik hierboven heb geschetst is een manier om vaart te zetten achter het afvallen. Zodra je een gewicht hebt bereikt waar jij je prettig mee voelt is het makkelijk om op gewicht te blijven door verder te gaan met het basisplan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>