Hoe Vaak Moet Ik Trainen Om Af Te Vallen?

Een van de meest terugkerende vragen die ik krijg is: Hoe vaak moet ik trainen om af te vallen?

Wat is de ultieme frequentie? Is het beter om 6 dagen per week in de sportschool te hangen? Of kun je beter eens in de week een half uur trainen en dan naar huis?

Voor alle duidelijkheid, ik ben een fan en voorstander van krachttraining. Ik ben een man, dus zoals elke man (en elk jongetje) hebben die gewichten me altijd al aangetrokken. Ik snap dat krachttraining bij vrouwen nog lang niet zo populair is, maar om af te vallen en om een beter figuur te krijgen is er simpelweg geen betere manier dan krachttraining.

Maar hoe vaak moet je het dan doen? Ik ga je het antwoord geven. Maar eerst iets dat belangrijk is:

Afgelopen week was ik in de sportschool. Tot nu toe, elke keer als ik in de sportschool ben geweest, heb ik een paar dingen opgemerkt die niet veel goeds beloven:

  • mensen die de krant zitten te lezen tussen sets in
  • mensen die hun telefoon opnemen tijdens het trainen
  • mensen die oeverloos kletsen tussen sets in
  • mensen die zich vervelend tijdens de training

Als we trainings intensiteit meten op een schaal van 1-10 zitten deze mensen op -4.

Sommige mensen maken schijnbaar een vergissing als ze de sportschool binnenlopen. Ze denken dat het soort alternatief cafe is, waar je met je vrienden kunt praten en eens lekker tot rust kunt komen.

Maar daar is de sportschool niet voor. Als zo iemand me zou vragen hoe vaak ze moeten trainen zou ik ze een tegenvraag stellen:

“Wanneer begin je eens echt met trainen?”

Want als je de telefoon oppakt, de krant leest of een gesprek voert tijdens je training, dan ben je niet aan het trainen.

Ik ben nu ongeveer anderhalve maand lid van de sportschool waar ik naar toe ga. Voorheen trainde ik thuis, maar nu er een kleintje bij komt thuis is er nogal wat plaatsgebrek  . In die anderhalve maand dat ik lid ben heb ik welgeteld 2 woorden gewisseld met iemand tijdens mijn training. Hier volgt het gesprek toen iemand een vraag stelde over het toestel waar ik mee bezig was:

Vragensteller: “Ben je nog lang bezig?”

Arno: “2 sets”

That’s it. Ik ga niet naar de sportschool om te praten. Ik ga om te trainen. Als ik richting het einde van mijn krachttraining zit zou ik niet eens meer een samenhangend gesprek met je kunnen voeren, al zou ik het willen.

Daarom is het mogelijk dat ik met 1 uur krachttraining meer vooruit ga dan mensen die jarenlang 3-4 keer per week naar de sportschool gaan.

Nog iets dat heel vreemd is. In mijn sportschool staan de cardio apparaten apart van de losse gewichten en krachttoestellen. Je krijgt dus een soort ‘cardio honk’ en een ‘krachthonk’. Wat mij betreft een hele goed zet.

Maar elke keer als ik het krachthonk binnenloop zie ik dat er 3 mensen druk bezig zijn met bankdrukken. Als ze 10 banken zouden neerzetten zou ik waarschijnlijk 10 mensen zien bankdrukken. Ik heb letterlijk nog nooit iemand zien squatten of deadliften. Bankdrukken is populair, biceps curls zijn populair en verder alle machines die op bankdrukken lijken of met kabels werken.

Maar squatten of deadliften? No way.

Terwijl er maar 3 basis oefeningen zijn die er echt toe doen.

  1. Squat
  2. Deadlift
  3. Bench Press

Je kunt er nog wat bent over rows aan toevoegen met wat fantasie, maar dan heb je het ver gehad.

Begrijp me niet verkeerd, er is dus niks mis met bankdrukken. Maar er is van alles mis met alleen bankdrukken.

Geen wonder dat die mensen allemaal met een lange broek komen trainen. Die borstkas ziet er opeens niet meer zo indrukwekkend uit als er tandenstoker beentjes onder zitten.

En als je echt vooruitgang wilt, loop dan eens naar dat squatrek, gooi wat gewicht op die stang en ervaar eens hoe het echt voelt om intens te trainen. Hoe het is om buiten adem te zijn als je nog 6 reps te gaan hebt. Hoe het is om te trillen op je benen als je met moeite die stang terug in het rek duwt.

Zoals gezegd train ik 1x in de week. Ik heb de autobiografie van Arnold Schwarzenegger hier liggen. Hij trainde 2x per dag, 6 dagen in de week. Vrijwel iedere expert op gebied van krachttraining is het erover eens dat dit bijna bovenmenselijk is. Zelfs met het gebruik van anabole steroiden is het vrijwel onmogelijk om dit vol te houden en toch te groeien. Het werkte voor Arnold, het werkt niet voor 90% van de andere mensen die zich er mee bezig houden.

(misschien schrijf ik er in een toekomstige post meer over, maar even kort over anabole steroiden: ik gebruik ze zelf niet, ik sta er niet achter maar ik veroordeel het ook niet. Als je tegenwoordig op het allerhoogste sportniveau mee wilt draaien heb je mijns inziens geen andere keus dan gebruikmaken van ‘verboden middelen’. Hou dat even in gedachten als je de volgende keer naar de Tour de France kijkt…)

Waarom train ik maar 1 keer per week? Omdat ik in die training mijn hele lichaam train met de drie basis bewegingen en omdat ik mezelf ruim mogelijkheid voor herstel biedt op die manier. Ik doe het in het kader van het sixpack experiment, om aan te tonen dat je genoeg hebt aan 1 keer per week naar de sportschool gaan. De ‘algemene wijsheid’ is nog altijd dat je 4-6 keer per week moet trainen om echt fit te worden en dat is gewoon niet waar.

Daarnaast om mijn hele idee aan te tonen dat voeding 80% van het resultaat bepaalt. Tot nu toe heb ik geen reden om hier aan te twijfelen.

Als je krachttraining wilt gebruiken om af te vallen en er beter uit te gaan zien, dan heb je de juiste keuze gemaakt. Spiermassa geeft je lichaam lijn, vorm en de mogelijkheid om zelf makkelijk in vorm te blijven. Maar laat je niet leiden door wat alle anderen doen in de sportschool.

Voor de mannen: Je lichaam is meer dan biceps en borst. De snelste manier om meer spiermassa en kracht te winnen is je benen te trainen. Het zijn de grootste spieren in je lichaam, je kunt er ontzettend veel gewicht mee verplaatsen en ze zorgen voor de grootste GH-afgifte. Bovendien kom je dan eindelijk van die tandenstoker beentjes af en kun je in korte broek naar de sportschool.

Voor de vrouwen: Cardio is NIET de magische manier om af te vallenAls je traint met gewichten word je NIET de Incredible Hulk. Daar ben je niet voor gebouwd en het is zonder de tussenkomst van anabole steroiden dan ook onmogelijk. Train zo zwaar als je kunt, bouw spiermassa op en je zult merken dat afvallen makkelijker gaat dan je ooit had kunnen denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>