Gezond Slank met Dr Frank

Als je de dieet wereld een beetje in de gaten hebt gehouden heb je iets meegekregen van het Dr. Frank Dieet. De nieuwe hype op gebied van afvallen. Een tijd geleden heb ik het boek gekocht om te lezen wat er in werd verteld en hoeveel hiervan correct is.

Mijn conclusie: het is een goed boek. Mijn enige opmerking was toen dat de dieetschema’s wel erg weinig calorieen bevatten, maar dat los je snel op door gewoon meer te eten. Daarnaast had ik het idee dat sommige dingen afgezwakt waren (zoals de discussie rondom verzadigd vet) om ‘politiek correct’ te zijn. Iets waar ik niet zo heel erg in geloof, zoals je straks zult gaan zien.

Maar dat was voordat de hele tsunami aan flauwekul losbarstte over dit dieet. Met als hoogte dieptepunt een uitzending van Radar. Nu zal ik als eerste toegeven dat ik geen fan ben van Tros Radar, omdat ze naar mijn mening vrijwel altijd succesvolle ideeen en producten omlaag willen halen. Maar goed, consumenten waakhonden hebben hun plaats. Maar de trieste vertoning die ik in de Dr. Frank uitzending zag was zelfs voor Radar begrippen zielig.

Eerst even kort over het Dr. Frank dieet. Het heeft een focus op veel eiwitten, weinig koolhydraten. Als je meer van mijn materiaal hebt gelezen, zoals het stuk over vet verbranden op dit blog, dan weet je dat ik me hier heel goed in kan vinden. Hij schetst het beeld dat het gros van de dieet-experts die met hun tijd meegaan ook schetsen: “van vet wordt je niet vet, van suiker wordt je vet”.

So far so good. In het boek vermeld hij nog dat je moet uitkijken met verzadigd vet, wat onzin is, maar daar komen we zometeen nog op. Waarschijnlijk staat het erin om het Radar publiek nog enigszins op afstand te houden. Het mocht echter niet baten.

Want nadat het boek succesvoller en succesvoller werd kwamen er steeds meer ‘experts’ uit de bosjes gevallen die hun mening wilden geven over het dieet. Het gros van de experts zal ooit zelf wel een boekje hebben uitgebracht, zonder succes en zien nu hun kans om hun wraak te krijgen. Het is zo laag dat een rat ervan zou moeten kotsen.

Hier zijn de meest gehoorde Dr. Frank bezwaren:

“Geen enkel dieet werkt, anders zou er maar 1 dieet zijn”

“Gewoon gezond eten is veel beter. Het is teveel eenzijdige voeding”

“Proteinen zijn slecht voor je” 

“Er zit verzadigd vet in”

“Het is niet volgens de regels van het Voedingscentrum”

Allemaal fantastische voorbeelden van mythes, sprookjes en gewone leugens die opnieuw zijn opgewarmd om een nieuw dieet af te katten. Laten we de redenen eens echt goed bekijken, in plaats van andere mensen nawauwelen.

Dr. Frank Bezwaar 1: Geen enkel dieet werkt

Goh. Dan zouden we ook maar 1 paar schoenen moeten hebben. En er zou maar 1 merk auto zijn, met 1 model.

Want ja, als iets werkt, dan gebruikt iedereen het! Het is natuurlijk te debiel voor woorden om zelfs maar het idee te overwegen dat er niet 1 dieet is dat iedereen past. Nee, als het ECHT een goed dieet was, dan zou iedereen het wel gebruiken.

Dit is typisch zo’n bezwaar dat op het eerste gezicht best zinnig lijkt, maar als je onder de oppervlakte kijkt blijkt het te bestaan uit pseudo-logica.

Maar goed, stel je eens voor dat er 1 dieet was dat iedereen geweldig vond, dat iedereen kon volgen en dat bekend was bij iedereen.

Dan nog zouden er mensen zijn die te zwaar zijn. Er is namelijk geen dieet dat je dwingt om dat stuk taart niet in 1 hap te verorberen, maar om het weg te gooien. Er is geen dieet dat je zelfbeheersing vergroot. Sorry, dat moet echt van jou komen.

Je gewicht beheersen en je lichaam zodanig uit te laten zien en te laten functioneren als jij wilt is niet makkelijk. Als het makkelijk was, dan was iedereen slank en gezond. Het is soms moeilijk. Het voordeel is wel dat alle kennis beschikbaar is. Als je de regels van het Dr. Frank dieet volgt dan verlies je gewicht en doe je dat op een gezonde manier. Maar het ligt nog altijd aan jou of je afvalt of niet, niet aan het Dr. Frank dieet.

Dr. Frank Bezwaar 2. Gewoon gezond eten is beter

Precies, laten we gewoon gezond eten. Dus wat is ‘gewoon gezond eten’?

Is brood gezond? 95% van de mensen zou met een volmondig ja antwoorden. Terwijl brood helemaal niet gezond is. Brood, rijst, pasta, frites, beschuit, pannenkoeken en ga nog maar even verder, het is allemaal koolhydraatrijk spul waar we helemaal niet voor zijn gemaakt.

‘Ja maar Arno, hoe zit het met de vezels!?”

Ik ga hier dieper op in een komende post over brood (het verdient zijn eigen pagina), maar voor nu is het genoeg om te zeggen dat je lichaam leptine en gluten echt niet leuk vind. Bovendien zijn de vezels die je haalt uit groenten oneindig veel beter dan de vezels die je haalt uit brood.

Als je nog nooit achtergrond onderzoek hebt gedaan naar de werking van koolhydraten en suiker dan ben je het met bovenstaande waarschijnlijk niet eens. Maakt niet uit, we pakken een ander voorbeeld: de mueslireep.

Een mueslireep is niet gezond. Het komt niet eens in de buurt van gezond. Afhankelijk van welk merk je kiest heb je ofwel een vrachtwagen ofwel een kruiwagen aan suiker erin, plus wat transvet om het feest compleet te maken. Het is een belediging voor je lichaam… maar toch denkt het merendeel van de mensen dat het gezond is.

Als je ‘gewoon gezond’ wilt eten, dan lijkt het me voor de hand liggend dat je eet zoals we al tienduizenden jaren eten. De laatste 150.000 jaar hebben we op een bepaalde manier gegeten, lang voordat landbouw er was. We zijn dus perfect gebouwd op een bepaald soort voedsel, het voedsel dat we al tienduizenden jaren eten. 100.000 jaar terug was brood, rijst, pasta allemaal niet beschikbaar en toch waren we sterker dan ooit.

Als je nu denkt: “waarom was de gemiddelde leeftijd dan zo laag“, dan bedenk even dat de medische zorg iets minder georganiseerd was en dat de natuurlijke gevaren nogal duidelijk aanwezig waren. De kans is nu stukken kleiner dat je wordt omvergewalst door een neushoorn of een wild zwijn dan nu. En als het gebeurt kun je naar een ziekenhuis. Daar moet je een jaar wachten omdat je in Nederland woont, maar uiteindelijk kom je wel aan de beurt.

Als we dus gemaakt zijn op eten dat toen beschikbaar was, dan betekent het maaltijden die gebouwd zijn rondom groente en vlees. En ongelooflijk maar waar… daar draait het Dr. Frank dieet ook om!

Dus dit bezwaar is een argument voor het dieet, niet tegen.

Dr. Frank Bezwaar 3. Proteinen zijn slecht voor je

Tsja, deze zweeft al heel, heel lang rond. Proteinen zouden slecht voor je lever zijn en als je de experts mag geloven, kalk aan je botten onttrekken.

Maar hier is iets vreemds. Er is onderzoek gedaan naar stammen in Afrika (je weet wel, die bevolkingen die we nog niet kenmerken van beschaving hebben bijgebracht als Coca-Cola en de Spice Girls) die nog altijd leven zoals wij tienduizenden jaren terug allemaal leefden. Ofwel; op voedsel jagen en voedsel verzamelen dat je kunt vinden.

Het dieet van deze mensen ligt veel lager in koolhydraten en veel hoger in proteinen dan het Voedingscentrum aanraadt. En, afschuwelijk maar waar… deze mensen hebben geen toegang tot brood of wat voor granen dan ook.

Als je de nep-experts experts dus moet geloven zouden deze mensen de stoelgang hebben van een verstopte 85 jarige. Ik bedoel, je kunt je vezels alleen halen uit brood, dus als je geen brood hebt lukt het je nooit om eens fatsoenlijk je behoefte te doen. Maar dat is nog niet het ergste. Vanwege dat hoge (dierlijke) eiwitgehalte wordt er zoveel kalk aan hun botten onttrokken dat ze waarschijnlijk krommer lopen dan een hoepel. De oudere inwoners komen er nog slechter vanaf, want de hoeveelheid kalk die aan je botten kan worden onttrokken houdt natuurlijk ergens op. Hun skelet is waarschijnlijk tot poeder vergaan, zodat ze zich moeten voortslepen als een soort menselijke drilpudding…

Maar, jammer voor onze Voedingscentrum Vrienden… niets is minder waar. Deze mensen verkeren in geweldige gezondheid. Ze zijn gespierd, atletisch, gezond en actief tot op hoge leeftijd. En ja, ze halen een hoge leeftijd. Deze mensen worden niet gemiddeld 35, zoals je op school hebt geleerd over de Cro Magnon mens.

Dus verklaar dat eens met de hele theorie over ’slechte dierlijke eiwitten’. Dat is onmogelijk. En dat is omdat het een onnozele theorie is. Als we langer dan 150.000+ jaar functioneren op een dieet dat hoog is in eiwitten, dan is het niet nu plotseling slecht voor ons. Conclusie: Niks mis met proteinen.

Dr. Frank Bezwaar 4. Er zit verzadigd vet in

Ah, verzadigd vet. Een dezer dagen schrijf ik er nog eens uitgebreid over, maar voor nu heb ik een sappige quote voor je:

Er is geen enkele betrouwbare studie uitgevoerd die heeft bewezen dat verzadigd vet een negatieve invloed heeft op hart en bloedvaten

Sta daar even bij stil. Je hele leven is je al verteld dat verzadigd vet slecht voor je is. Maar er is geen enkel zinnig bewijs voor. Sterker nog, er zijn tientallen en misschien wel honderden studies die aantonen dat er geen verband is tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten.

Daarom vind ik het zo jammer dat Dr. Frank, een internist, in zijn boek vermeld dat je moet oppassen met verzadigd vet. Ik snap dat je op die manier meer boeken verkoopt, maar het blijft jammer dat de waarheid lijdt onder politieke correctheid.

In De Pers verscheen dit bericht over een meta analyse die was gedaan van een hele sleur aan onderzoeken op dit gebied: http://www.depers.nl/wetenschap/431338/Verzadigd-vet-valt-niet-mee.html

En wat zegt de ‘expert’? Hier komt zijn parel van wijsheid, zet je schrap!

‘Ook al vind je geen verband, dan wil dat nog niet zeggen dat het er niet is.’

Ben je er nog? Of ben je weggeblazen door dit verbluffende inzicht? Want dit is natuurlijk een super stellingname. Zo kun je ook beweren dat je uiteindelijk een Smurf wordt als je elke dag wat bosbessen eet. Je kunt het wel onderzoeken en je vind geen verband… maar dat betekent niet dat het er niet is! Dus oppassen met die bosbessen, tenzij je zoals Grote Smurf uit wilt gaan zien.

Zo iemand zit 15+ jaar op school, wordt eindelijk hoogleraar… en als iemand hem om zijn mening vraagt geeft hij een antwoord dat een relatief intelligente chimpansee ook had kunnen geven.

Diep triest.

Dr. Frank Bezwaar 5. Het is niet volgens de regels van het Voedingscentrum.

Kijk, daar zit wat in. Het enige probleem is dat het Voedingscentrum op zijn zachtst gezegd geen flauw idee heeft over gezonde voeding en op zijn hardst gezegd actief probeert om producten te promoten die slecht voor ons zijn.

Al die subsidies voor landbouw op gebied van granen en soja zouden natuurlijk voor niets zijn als we gezamenlijk niet tonnen brood per jaar naar binnen werkten.

Maar nog even los van de dubbele agenda die deze club heeft, waar zijn de regels dan op gebaseerd. Ik daag je uit om het te vinden op hun site. Want het ziet er naar uit dat ze gewoon een commissie hebben samengesteld van mensen die er ook niks vanaf wisten, die vervolgens besloten wat volgens hen gezond was.

Ik kan een hele post wijden aan hoe belachelijk het advies is dat wordt gegeven, maar ik zal het illustreren met 1 voorbeeld.

In het stuk over ‘gezond eten’: “…Dat betekent: een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente en fruit en twee keer per week vis…”

en dan verderop: “…Dat zorgt weer voor een kleinere kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker…”

Het is herhaaldelijk bewezen dat diabetes type 2 zeer nauw samenhangt met de inname van koolhydraten en je bloedsuikerspiegel. En dat eenvoudige koolhydraten die we vinden in brood, aardappelen, rijst en pasta je bloedsuikerspiegel als een achtbaan op en neer laten gaan. Maar het Voedingscentrum raad je aan om je toch maar gewoon vol te stouwen met koolhydraatrijk spul. Lang leve de naieve consument…

Het laatste woord over Dr. Frank

Als je dit leest en jouw commentaar hieronder wilt toevoegen, dan staat het je uiteraard vrij. Ik wil in elk geval afsluiten met de boodschap dat het makkelijk is om iemand af te kraken omdat hij succes heeft, met name als je zelf geen succes hebt. Pas op met de mening van zogenaamde ‘experts’ en doe je huiswerk.

Als ik iets beweer waar jij het niet mee eens bent, of dat niet logisch klinkt, kaart het dan aan of onderzoek het. Ik geef je graag de redenering of het achterliggende bewijs van mijn stelling. Dieet is helaas geen exacte wetenschap en daarom zweven er zoveel sprookjes rond. Ik doe mijn best om met ze af te rekenen op dit blog en je te vertellen wat voor mij werkt.

Moet je het Dr. Frank boek kopen? Ik vind van wel. Er staan goede gerechten in en je krijgt een solide basis voor zijn dieet. Ik ben het niet met alles eens, maar ik moet ook de dag nog meemaken dat iemand het met alles eens is dat ik beweer.

Dus laat ik afsluiten met 2 opmerkingen:

1. Koop het Dr. Frank boek.

2. Zoals ik al eerder zei; Pas op met bosbessen! Want daar word je uiteindelijk een Smurf van. Ik kan het niet bewijzen, maar dat betekent niet dat het niet zo is!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>