Afvallen Door Weinig Eten – Waarom Het Niet Werkt

De meest gebruikte manier van afvallen is door gewoon weinig te eten. Het probleem is dat het nog zinnig klinkt ook…

“Ik eet gewoon niks, dan val ik vanzelf af”

Alleen… werkt dat niet. Want elke week krijg ik meerdere malen de vraag:

“Ik eet bijna niks/heel weinig en ik val maar niet af. Hoe kan dat?”

Vaak hebben de mensen die dit proberen in het begin wat resultaten geboekt. Maar je ziet altijd dat het resultaat steeds minder en minder wordt, totdat het volledig stopt. Of totdat het jojo effect optreedt, 1 van de 2.

En dat is ook het enige dat kan gebeuren. Hier is waarom:

Door steeds minder te eten (of plotseling minder te gaan eten) geef je jouw lichaam een signaal. Het signaal wordt opgevat als: het zijn moeilijke tijden want er is weinig voedsel.

Dus wat doet je lichaam? Het doet exact wat het moet doen als de magere tijden aanbreken: je lichaam gaat zoveel mogelijk calorieen omzetten in vet om reserve te krijgen. En dat niet alleen, je lichaam begint ook maar gelijk met het verminderen of ‘opeten’ van spiermassa. Die heb je toch niet nodig als er geen voedsel is!

Het gevolg is dat je in het begin gewicht gaat verliezen, maar dat je merkt dat het steeds moeilijker wordt. Plus, je gaat er slechter uitzien. Je vetpercentage stijgt namelijk (je kunt een hoog vetpercentage hebben zonder vetrollen) en je spiermassa neemt af.

Dit is zo’n beetje het tegenovergestelde van wat we willen bereiken.

Met het sixpack experiment stuur ik er op aan om zoveel mogelijk spiermassa te kweken en zoveel mogelijk vet te verliezen. Ik heb het al eerder gezegd, maar ik zal het nog eens vermelden: spiermassa kweken betekent niet automatisch dat je er uit gaat zien als een bodybuilder van 250 kilo. Het betekent dat je er fitter en gezonder gaat uitzien of je nu man of vrouw bent. Mannen gaan er atletischer uitzien, vrouwen ook, maar met minder spiermassa. Dames hebben niet zoveel testosteron en zijn niet echt gemaakt voor een zwaar gespierd lijf.

Dan hebben we het nog niet eens over hoe jij je dadelijk voelt. Als je eet wat je moet eten heb je de hele dag door energie en heb je geen last van honger. Dat moeten we hebben.

Ik zei het al in de sixpack video’s: je moet jezelf niet uithongeren. Je moet je lichaam geven wat het nodig heeft. Afvallen door weinig eten werkt averechts en is op lange termijn niet vol te houden.

Hier een paar punten voor mensen die geloven in afvallen door weinig eten:

  • Eten is goed
  • Honger is niet goed
  • Je kunt zoveel eten als je wilt
  • Het is niet hoeveel je eet, het is wat je eet

Een dezer dagen ga ik nog een post schrijven over quasi gezonde voeding. Veel mensen schrijven me dat ze gezond eten en toch geen gram afvallen. Ze eten de hele dag door muesli repen, bruine boterhammen, cornflakes, muesli, allerlei producten met op de verpakking MINDER VET etc.

Voor alle duidelijkheid: dingen als een muesli reep komen niet eens in de buurt van gezonde voeding. Het is hoog bewerkt voedsel, vol suiker en andere vreemde bijstoffen. Koolhydraatrijke rommel dus.

De snelste manier om af te vallen zonder honger:

  • Eet zoveel vlees, vis en groenten als je op kunt. Het is bijna fysiek onmogelijk om hier teveel van te eten.
  • Vermijd suikerrijke producten en koolhydraatrijke producten als rijst, pasta, aardappelen, frites, cornflakes, muesli etc.
  • Doe het rustig aan met noten (als voedsel niks mis mee, maar wel extreem calorierijk), doe het rustig aan met zuivel.

Dat is het in een notendop. Als je de sixpack video’s nog niet hebt bekeken, schrijf je dan in aan de zijkant van dit blog, dan krijg je de eerste gelijk in je mailbox. Of je dat nu doet of niet, doe me in elk geval een plezier en stop met jezelf uithongeren. Vet verliezen doe je door de juiste dingen te eten, niet door minder te eten.